Előbb a módszer aztán a gyakorlat avagy minden gyakorlatra van módszer
Vannak a született tanárok, vannak a szuper csoportok, és vannak a fantasztikus nyelvórák, amikor nevetve, beszélgetve rengeteget tanul mindenki, belefolyunk a tanulási folyamatba, és élményünk, akár csúcsélményünk lesz. Tervezhető ez? Milyen módszer kell hozzá?
A képzési programunk fejlesztése nem csak a módszerek közti keresgéléssel, hanem főleg a tapasztalatok összegzésével kezdődik. Arra építünk, ami bevált. Az önállóságot és az élményeket megköszönő visszajelzések alapján még nagyobb lendülettel ötvözünk sokféle elemet. Így születtek, születnek a különféle nem-lineáris intenzív tanfolyamok, a nyelvi tréningek és a nyelvi coaching is, kipróbálva egy-egy nem lineáris kiegészítő eszközt.
A tény - vagy ahogyan Washingtonban Dan Pink mondja - a valódi tény (true fact) az, hogy tudományos-módszertani hivatkozásokkal is alátámasztható bármelyik gyakorlatunk. Akár utólag is.
Segédeszközök nélkül a tapasztalás és a másikra összpontosuló figyelem jelenti a tanulási folyamatot. Egy ilyen nyelvórán a tanár szerepe megváltozik, hiszen nem előad, nem magyaráz valamit a diákoknak, hanem velük együtt beszélget. A diákok nem hallgatók többé, hanem beszélők. Kérdéseikkel közösen irányítják az órát, csak azt csinálják, amit szeretnek. Motivációjuk a kreatív feladatok miatt nő: nagyobb az autonómiájuk, mesteri megoldásokkal a saját és a csoport célját is elérik. És élvezik, hogy főszereplői a történetnek!
A Dogma-nyelvtanítás kiáltványa a beszélőket helyezi a központba. Itt és most, aki bújt, aki nem, beszéljünk! Dobjuk félre a tankönyvet, munkafüzetet, a megannyi kütyüt! Elég a sok kitalált szereplőből! Le a fénymásolatokkal! Készítsük el magunk a hibalistát, szólistát, feladatsort, kérdőívet! Csak azt használjuk, ami tényleg kell, és mert tényleg fontos a jelenlévőknek! Ha van is valamilyen lejátszó a teremben, azzal csakis az egymásról készített felvételeket (hang, videó) játsszuk le újra, hogy kritikusan elemezve tanuljunk hibáinkból és önmagunkról.
Ha a lineáris oktatásban, amikor fejezetről fejezetre kell lépni egy tankönyv segítségével, időt és választ kap egy-egy diák a témától teljesen függetlenül felmerülő kérdésére, a tapasztalatok szerint eredményesebb a képzés. Ez az emergent language, mely óriási kihívás a tanárnak, de gyakran elkerülhetetlen.
Számtalan módszer segít bennünket, az adott helyzet szerint választhatunk a megoldásokból, hallgathatunk ösztöneinkre. Egy biztos, kedves kollégák: Csak így tovább! Adjunk meg továbbra is mindent a diákoknak, hogy felvértezve a nyelvi eszközökkel, önbizalommal és önállósággal elérjék céljaikat!
Prime your students!
Reméljük, ez a példamondat hamarosan bekerül a szótárakba. A miénkben már benne van.
Egy kis segítség:
to prime somebody = to make someone ready to do something, to instruct beforehand, to coach, to stimulate (Merriam-Webster Dictionary)
Hivatkozások:
- Scott Thornbury nyelvtanár a Dogme-ELT alapítója, a Teaching Unplugged könyv és honlap szerzője
- Iffaf Khan nyelvtanár a LanguageLab tanára és írója
- Daniel H.Pink TED előadása a motivációról